مــنـتـديـات رقـــــى الأخــــــــلاق

عزيزى الزائر الكريم ..
أنت غير مشترك فى منتدانا الحبيب .. يسعدنا و يشرفنا إنضمامك إلى أسرتنا الجميله ..

إذا أردت التسجيل معنا فى المنتدى أضغط على ( تسجيل ) ....

أمنحنا الفرصه لكى نسعدك ...

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

عزيزى الزائر الكريم ..
أنت غير مشترك فى منتدانا الحبيب .. يسعدنا و يشرفنا إنضمامك إلى أسرتنا الجميله ..

إذا أردت التسجيل معنا فى المنتدى أضغط على ( تسجيل ) ....

أمنحنا الفرصه لكى نسعدك ...

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

عــــــالم من العـــلـم

***  أهـــلا" بك يا  زائر ...  مرحبا" بعودتك إلى المنتدى  ***

أم عبدالرحمن
D.G.K
أبو سـيف
7 مشترك

رحم الله الســادات

أبو سـيف
    أبو سـيف
    رئـيـس مجـلـس الإداره و مؤسـس المنتدى

شـعــــــــار : رحم الله الســادات Ad510

لقب من إدارة المنتدى : راعى المنتدى
    ذكر
    هــوايـاتى : القــــرأه و النت
    الـبـلــد : أم الدنيا مصر
    نـقـــاط : 14307
    العمــل : مدرس لغه إنجليزيه
    المزاج : الحمد لله
    تعاليق : لا تبحث عن الصديق .. كن أنت الصديق

رحم الله الســادات Empty رحم الله الســادات

مُساهمة من طرف أبو سـيف الخميس 19 نوفمبر 2009, 10:43 pm

فلتسقط القوميه العربيه

بعيدا عن الكره والاحلام التي تاهت بالوصول الي كاس العالم.وبعد انتهاك الكرامه فالتسقط القوميه العربيه

وليذهب الي الجحيم كل الشعارات الرنانه التي يصدعونا بها اصحاب المقاعد الوثيره. اين كرامتنا ؟

وهل سيعتبر المسؤلين كالعاده ان ما حدث احداث فرديه ولا تعبر عن عمق العلاقه التاريخيه بين البلدين؟

ما حدث يا ساده هو رغبه شعب محركه بواسطه رسميه والا قولولي بالله عليكم ماذا كانت تفعل طائرات السرب الجزائري ووصولها الي السودان في السابعه اي بعد غلق ابواب الاستاد بثلاث ساعات؟

عملها بو تفليقه وبعث لنا مجرمي الجزائر لكي يعتدوا علي المصرين.

وسؤال لمن مازالت في فمه لبانه العروبه والنعره الكدابه هل تعتقد ان مصر تعامل فعلا معامله الشقيقه الكبري؟
    ولكن ليس خطا الجزائريين وحدهم ما حدث امس

انه خطا من ترك حق مصر والمصريين مباح وكرامتهم مستباحه في كل الدول العربيه بلا استثناء ولا يحركو ساكنا ومن ذهب لأي بلد عربي يعلم ما اقوله

ولكن حكومتنا الغراء لا تستطيع اخذ الحقوق الا من مواطنيها الضعفاء.
    ما حدث بالامس يجب ان تكون له رده فعل علي المستوي الرسمي كفانا خنوع تحت مسميات كازبه لم يعد لها اي وجود واذا مر هذا الحدث بدون ردود افعال ... فقل علي كرامه المصرين في اي مكان السلام.
    تعلموا الكرامه من رعاع الجزائر لقد وصلت الي مسامعهم شائعات لسوء معامله وحجر رمي علي حافله منتخبهم .....انظروا ماذا فعلوا
    ونحن طول عمرنا نذهب الي الجزائر وليبا وتونس المغرب وحتي السودان ..
    ونرجع اما مضروبين او مشتومين وفي الاخر ده قدر الكبار

واقول لمن يردد تلك الشعارات الزائفه الكبير لن يظل كبيرا بالاهانه المستمره ولن يكون كبيرا الا اذا كان له مهابه وكرامه في قلب كل من يتعامل معه
    والي حكومتنا الغراء

ارجوكم ولو مره خذوا موقف يعيد لنا كرامتنا من رعاع العرب
    D.G.K
    D.G.K
    عـــــضــو مـــجـلـس الإداره

شـعــــــــار : رحم الله الســادات Uuuuuu10

لقب من إدارة المنتدى : كاتبة المنتدى
    انثى
    الـبـلــد : مصر الحبيبه
    نـقـــاط : 6138
    العمــل : صحفية بجريدة الشروق
    المزاج : الحمد لله رب العالمين
    تعاليق : You Have to make The history...Or You will be a history

رحم الله الســادات Empty رد: رحم الله الســادات

مُساهمة من طرف D.G.K الخميس 19 نوفمبر 2009, 11:22 pm

علي فكره بجد مبنفعش خااالص يا جماعه عصبيتنا تخلينا نهين كوننا عرب

بجد احنا كده هنخلي شعوب العالم تضحك علينا واحنا بسهوله جداا بنترك رداء العروبة في صديقه ليا كانت بلغتني انها شاهدت فيديو لليهود في تصريح ليهم عن فرحهم من اللي بيحصل بين مصر والجزائر
    لازم منخليش عصبيتنا ودفاعنا عن حقنا يودينا لسكه فعلا هلاااااااك...ولازم نحقن دماء العرب من استهزاءات الأعداء ويا رات مننساش أن سيدنا الحسين بن على تنازل بالخلافة لسيدنا معاوية ( حقناً لدماء المسلمين)

ياريت نركز اننا بنتكلم في موقف بينه وبين الفتنه شعررررره لاننا امه عربيه مسلمه
    وطبعاً انا مش بقول نتهاون او نتغاضي عن اللي حصل وعن اننا ناخد حقنا ..لااااا طبعا.احنا كلنا متضايقين جداااا....دي كرامه شعب باكمله
    لكن لازم لما نتكلم نتكلم عن اننا نوصل لحقنا بالكااااامل لكن بدون ما نفقد انتمائنا لكوننا عرب احنا لازم ناخد موقف لكن من الجزائر وشعب الجزائر وبعدها ممكن نلجأ للتسامح فيما بيننا لاطفاء نار الفتنه بين العشبين لكن ده يحصل واحنا في موقف قوه بعد استرداد حقنا

لكن برضه عند رأيي في ناس كتير عماله تردد احنا يكفينا اننا مصريين مش عايزين نكون عرب...غلط جداااا نوصل لاننا نقول كلام زي ده ونشعل فعلا نار الفتنه بيننا اكتر ..الوصول للحق مش معناه دمار كيان باكمله وهو الكيان العربي
    قال صلى الله عليه وسلم ((( تكون فتنة ؛ النائم فيها خير من المضطجع ، والمضطجع فيها خير من القاعد ، والقاعد فيها خير من القائم ، والقائم خير من الماشي ، والماشي خير من الراكب ، والراكب خير من المجري ، قتلاها كلها في النار . قال : قلت : يا رسول الله ! ومتى ذلك ؟ قال : ذلك أيام الهرج . قلت : ومتى أيام الهرج ؟ ...قال : حين لا يأمن الرجل جليسه . قال : فبم تأمرني إن أدركت ذلك الزمان ؟ قال : اكفف نفسك ويدك ، وادخل دارك . قال : قلت : يا رسول الله ! أرأيت إن دخل علي داري ؟ قال : فادخل بيتك . قال : قلت : يا رسول الله ! أرأيت إن دخل علي بيتي ؟ قال : فادخل مسجدك ، واصنع هكذا – وقبض بيمينه على الكوع وقل : ربي الله ؛ حتى تموت على ذلك))) الراوي: عبدالله بن مسعود

وفعلاً لااااااازم يكون في رد فعل من حكومتنا والمسئولين لرد حقنا وكرامتنا
    ومينفعش نقول احنا نسامح عشان كوننا عرب...اصلاً الجزائر محترموش كوننا عرب ولا عملوا حساب لده..,عشان احنا نقدر نسامح يكون بعد ما يرد حقنا

انا فعلاً بحمل الذنب الاكبر لحكومتي اللي ضيعت ادميه وحق المواطن المصري لحد ما بقي خارج بلده باقي الشعوب بتعامله علي الاساس ده
    لو احنا لينا حكومه عارفه تاخد حقنا وتحترمنا وتحترم حقوقنا خارجها مكنش ده حصل

يا رب نفوق بقي

أم عبدالرحمن
    أم عبدالرحمن
    الـمـــديــر الــعـــــام
    الـمـــديــر الــعـــــام

شـعــــــــار : رحم الله الســادات Ss610

لقب من إدارة المنتدى : أمـــ الـمــنـتـدى
    انثى
    الـبـلــد : مصر
    نـقـــاط : 13176
    العمــل : مدرسة
    المزاج : (وعجلت إليك ربى لترضى)
    تعاليق : (رب هب لى من لدنك عملا صالحا يقربنى إليك)

مُساهمة من طرف أم عبدالرحمن الجمعة 20 نوفمبر 2009, 5:43 am

رحم الله الســادات 977396

قال حبيبنا صلى الله عليه وسلم:
    (كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته، فالإمام راع ومسئول عن رعيته)

فأين الإمام وأين راع هذا الشعب المهان

أين سيدنا عمر الذى ينام تحت الشجرة

فيقال له عدلت . فهدأت فنمت يا عمر.

ماحدث لشعبنا لا نقدر سوى نقول (حسبنا الله ونعم الوكيل )
    فى كل من تهاون فى إهدار حق هذا الشعب الذى ذكر بلده فى القرآن الكريم.

Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed
    المفتش كرمبو
    المفتش كرمبو
    مـشـــرف منتدى الـريـاضـــه

شـعــــــــار : رحم الله الســادات Fp_09110

ذكر
    نـقـــاط : 7556
    العمــل : طالب علم

مُساهمة من طرف المفتش كرمبو الجمعة 20 نوفمبر 2009, 6:52 am

Rolling Eyes Rolling Eyes
    Rolling Eyes Idea
    What a Face
    Rolling Eyes
    قمر
    قمر
    مـشــــرف مــنـبـر رقـــى الأخــــلاق
    مـشــــرف  مــنـبـر رقـــى الأخــــلاق

شـعــــــــار : رحم الله الســادات Fp_04110

لقب من إدارة المنتدى : مشرفه ممــيزه
    انثى
    نـقـــاط : 7352
    العمــل : طالبة فى الكلية
    المزاج : الحمد لله الذى تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذى استسلم كل شئ لقدرته الحمد الذى ذل كل شئ لعزته الحمد لله الذى خضع كل شئ لملكه

مُساهمة من طرف قمر الجمعة 20 نوفمبر 2009, 7:45 am

Twisted Evil
    واللهى انا زعلت جدا علشان اللى حصل للمصريين وصل الحال انهم يضربوا على يد جزائرين عرب إسرائيل بتموت الفلسطينين والجزائرين بيموتوا المصريين
    واللهى اكتر حد مبسوط هى إسرئيل
    أنا مع الحكومة المصرية لما سحبت السفير المصرى من الجزائر ولكن
    لماذا لم تستدعى السفير المصرى من إسرائيل مش هما برده عرب ومسلمين
    والجزائيريين بطبيعتهم شعب عنيف علشان ماحصلش كده مع أى دولة عربية تانية
    أبو سـيف
    أبو سـيف

ذكر

مُساهمة من طرف أبو سـيف الجمعة 20 نوفمبر 2009, 10:45 am

أنا مش عارف يا دعــــــــاء .. أقولك إيه ..؟

إحنا مش بنترك رداء العروبه و إحنا لم نجــير على دولة البرابره ( الجزائر) و متنسيش إن خنازير الجزائر لا
    ينتمون إلى العروبه لا من قريب و لا من بعيد .. لأنهم شعب فى الأصل عباره عن قبائل بربريه همجيه صحراويه ليس لهم أى حضاره أو تاريخ .

و لازم نتعصب و نتضايق و نصرخ و نصوت و نتحرك و نهلل ونعمل حاجات كتيييييره

علشان اللى حصل معانا ده مش طبيعى و مش مقبول على كل المستويات

يكفى إنهم حرقوا العلم المصرى و أهانوه و داسوا عليه

و على فكره إحنا مش بنشعل نار الفتنه ... هى مشتعله مشتعله من زمان .. بس إحنا كنا مطنشين و جايين على نفسنا و بنقول إحنا الكبار و لازم نتحمل من أجل العروبه و القوميه العربيه ( مسميات لا حول بها ولا قوه )

أنا أطالب الحكومه المصريه و على رأسهم الرئيس مبارك .. لازم يجيبوا حق المصريين و لازم يردولنا حقنا و كرامتنا [color=red]و لازم يأدبوا هؤلاء الهمج البرابره و يلقنوهم درسا" لا ينسى و يكون عبره لمن يعتبر ...
    D.G.K
    D.G.K

انثى

مُساهمة من طرف D.G.K الجمعة 20 نوفمبر 2009, 12:23 pm

علي فكره يا ابو سيف انا مش بقول خاااااااااالص اننا نتهاون بالعكس انا واحده من الشعب زيي زي الباقييين زمي محروق جدااااااااااااااا ونفسي ناخد حقنا ويتحرك المسئولين نفسهم لده

لكن في حملات كتير علي الفيس بوك بتعلن بشكل مستفز احنا مصريين ولسنا عرب...وهنا لقيت اسم الموضوع فلتسقط القوميه العربيه...فانا عايزه نبعد الموضوع عن ان يطلع حد بسهوله كده من شباب الشعب يقول احنا مش عرب زي ما حاصل من شباب كتير جداا بسبب الموضوع ده

هما معملوش حساب لكوننا عرب ودي حاجه لااااااااااازم يتعاقبوا عليها وعلي فكره اللي حاصل في السودان كان اكبر من اللي الاعلام مصوره كانت فعلاً مأساه فمينفعش التهاون نهاااائي فيها

انا عجبني جداا خطاب علاء مبارك لما قال هما مش ماسكين علينا ذله عشان نسكتلهم...واحنا لازم ناخد حقنا الاول في اللي حصل وبعدين نشوف اي محاوله تفاوض

ويكفي ان السفير بتاعهم بكل استفزاز قبل الماتش قال في اعلان رسمي يا ريت المصريين يلموا الدور ومينسوش انهم المستثمر الاول في الجزائر.....عايز ايه تهديد ده يعني ولا ايه...ايه الهبل اللي بيفكروا بيه ده

انا مؤيده جدا كلامك ان التحرك لازم يكون من جانب الرئيس مبارك...عشان هو اللي حطنا في الهزله دي ولازم يكون التحرك من طرفه عشان يتحل الموقف
    D.G.K
    D.G.K

انثى

مُساهمة من طرف D.G.K الجمعة 20 نوفمبر 2009, 12:47 pm

المثير للاستفزاز من تعليق قريته لزميل علي موقع تاني واللي لازم محدش يسكت عشانه
    التعليق كان
    "ان الصحف الجزائرية الصادرة امبارح والنهارده واصلت وبشكل غريب اهانة مصر والمصريين بل وصلت انهم اهانوا علاء مبارك بعد تصريحاته امس ووصفوه تصريحاته بانها تدخل سافر وانه حالم بالتوريث واشياء غريبة جدا ..

والغريب ان يصدر هذا من الصحف القومية الجزائرية بالاضافة كمان لمحاولات للتوقيع بين مصر والسودان واشياء غريبة جدا بتحصل ..

كما ان البلطجية الجزائريين اللى اعتدوا على المصريين فى السودان كانوا مدربين جيدا وعارفين مهمتهم وجاءوا للسودان على طائرات تابعة للقوات الجوية الجزائرية من اجل هدف واحد وهو ايذاء المصريين...,ده معناه ان فعلا اللي حصل موقف رسمي من الجزائر .

وكل هذا بيتم وسط الحكومة الجزائرية التى سمحت للصحف القومية بأهانة مصر والتى لم تعتذر حتى الأن عن مافعله البلطجية الجزائريين فى الخرطوم بل وعلى النقيض تماما كانت تصريحات المسؤولين الجزائريين مستفزة للغاية وتصعد الموقف اكثر واكثر .. انا مش فاهم هل فى الجزائر مفيش عقلاء خالص ؟ مفيش مسؤول عاقل يطلع يحاول يهدى الامور شوية ؟ يعنى احنا عندنا المسؤولين فى مصر كانت تصريحاتهم متزنة وحاولنا اننا نهدىء من الامور برغم الحملة المسعورة من الاعلام الجزائرى ضد مصر وعلى الجانب الاخر هناك لا مبالاة وصمت غير مبرر من المسؤولين الجزائرين .

واضح اننا فعلا فى حاجة لتقييم العلاقات المصرية الجزائرية مرة اخرى .. والعملية مش ماتش كرة لكن المباراة السابقة كشفت عن شرخ كبير فى العلاقات بين مصر والجزائر على مستوى القيادة السياسية وعلى المستوى الشعبى لدرجة ان الشعب الجزائرى فور نشر الاخبار الكاذبة عن قتلى جزائرين فى القاهرة سارع واحرق مقر شركة مصر للطيران واحرقوا العلم المصرى فى الجزائر ودمروا مبنى اوراسكوم تيليكوم

بالاصافه للناس العمال المصريين اللي احتجزوهم يوم الماتش صباح يوم الاربعاء في الجزائر لحد ما ينتهي الماتش...كانوا ناويين يعملوا فيهم ايه لو كسبنا هيقتلوهم مثلاً....مش متخيله اننا كنا هنا كنا بنقول يا رب الفوز وجزء من المصريين هناك يقولوا يا رب نخسرعشان تسلم ارواحنا...سبحان الله يمكن خسارتنا جب سبب عشان حمايه اراوح الناس دي

نفسي يكون في تحرك فعلي من جانب الرئاسه للي بيحصل ده وميكنش الموضوع مجرد كلام يتقال ....

عدل سابقا من قبل D.G.K في الجمعة 20 نوفمبر 2009, 4:16 pm عدل 1 مرات
    مستر محمد على
    مستر محمد على

شـعــــــــار : رحم الله الســادات Nice2011

لقب من إدارة المنتدى : إدارى ممــيز
    ذكر
    نـقـــاط : 8287
    العمــل : معلم لغة عربية
    المزاج : حمدا لله على كل شىء
    تعاليق : لو بطلنا نحلم نموت

مُساهمة من طرف مستر محمد على الجمعة 20 نوفمبر 2009, 2:08 pm

أخوانى الأعزاء

أنا أفخر وأحمد الله أننى مسلم

وأفخر ثانيا أننى مصرى

ولكن عفوا لا أفخر أننى عربى

كيف أفخر بالعروبة والعرب يكرهون مصر كل هذا الكره

حتى من يقولون أنهم يحبون مصر فإن أكثرهم يكرهون مصر من داخلهم

ألم تشاهدوا ما فعله البربر الجزائريون

وماتفعله قناة الجزيرة

أنسيتم القتلى المصريين فى العراق

وما يفعله كل كفيل عربى بأى مصرى يعمل بالخارج

كفانا ولتذهب الشعارات الرنانة إلى الجحيم
    D.G.K
    D.G.K

انثى

مُساهمة من طرف D.G.K الجمعة 20 نوفمبر 2009, 2:44 pm

طب خلينا نخرج الجزائر من دايره العروبه لاني شايفه اننا مش هنقدر نعتبرهم عرب الا بعد ما ناخد حقنا في اللي عملوه وانا عند رأيي إننا مش ينفع تاخدنا بيهم رأفه كونهم عرب ما دام معملوش بده وبعد ما يرد حقنا وهما اللي يصلحوا التعاملات بيننا نبقي نتكلم عليها

لكن كلمه حق ورأي انا بفكر فيه
    اننا كلنا كعرب أصلا للاسف خلاص الامور بيننا بتزداد سوءاً لدرجه ان مش بس المصريين مكروهين في دول عربيه...لا كمان باقي العرب مكروهين هنا ...احنا بس باصين ليه دول الخليج بتعامل شعبنا وحش...واحنا مش باصين احنا بنعمل ايه في شعوب تانيه

علي فكره احنا في دول عربيه كتير متضايقه من اللي حصل من الجزائريين في حق شعبنا المصري وفي دول اعلنت استيائها الشديد من ده وعلي الفيس بوك في مهاجمات شديده من عرب ضد الجزائريين

لكن زي ماحنا كمصريين شايفين هما ليه في دول عربيه بتعاملنا وحش كده
    في عرب بينظروالينا
    احنا المصريين اللي بنصدر معظم منتجات الغاز الطبيعي بتاعنا لاسرائيل وبسعر ارخص من تكلفته ....ولما طلبت مننا دول زي فلسطين برغم كل اللي هي فيه ودولة زي تونس وليبيا اننا نعمل عقود معاهم لتصدير غاز ليهم بسعر مناسب رفضنا....طب ليهم حق يسألوا لييييه...انا اتفاجئت في مره كنت مشتركه في برنامج تمثيلي لجامعه الدول العربيه وكنت بقوم بدور دوله مصر فيه فجه مندوب اسرائيلي بيتكلم وانا هاجمته في ردي ...لقيت كل اللي حوليا من مسئولين عن المؤتمر بيقولولي ازاااي مصر تهاجم اسرائيل احنا لينا علاقات دبلوماسيه معاهم وكل العرب عارفين ده وفي اي حاجه مع اسرائيلاحنا بنقف في دور المحايد....انا مش متخيله ان يكون منظور لينا كدوله عربيه اننا محايده لاسرائيل لاي مصالح معاها اياً كانت

بيبصوا لينا علي اننا احنا المصريين اللي قفلنا معبر رفح في ظل حصار فلسطيني شديد ومش بس كده ده رجال امن مننا ضربوا فلسطينيين ....رغم ان ضمن القوانين الدوليه العربيه ان في حاله وجود دوله محاصره فشعبها ليه حق اللجوء السياسي مع الدول المجاورة...يعني الفلسطنيين كان ليهم حق لجوء عندنا واحنا منعناهم من ده

العرب برضه بيبصوا لينا المصريين احنا اللي من حوالي 3 سنين رجال الامن ضرب وبهدلوا اكتر من 2000 من اللاجئين السودانيين وقت اعتصامهم في ميدان عام في القاهره وقتها احنا عملنا ايه كمصريين مقلناش ليه ده عيب ده يحصل

انا مش بصدق علي كوننا نستحق المعامله دي من العرب لكن بحاول انظر بنظره عامه ليه بيعملوا معانا كده....واحنا ليه بنعمل معاهم كده
    لاقيه الموضوع كله فجوه بين الشعوب عماله تزيد بسبب ان كل واحد باصص لدولته بس....وبجد احنا كلنا هينداس علينا كعرب وقت ما خلاص نفك كياننا العربي ونقول كل دوله تصبح مستقله

بجد انا متضايقه جداا من المعامله اللي بيتعاملها المصري في الخارج سواء في دول عربيه ...او في دول اوربيه بنظرتهم لينا اننا شعب ما زلنا في عصر ركوب الجمال....مع انهم لما عملوا احصائيه لاكبر عدد بيع لليموزين كان في مصر....يعني احصائياتهم كذبتهم وبرضه باصين لينا الغرب علي اننا متخلفين...لكن مع ذلك احنا مش قابلين المعامله القليله من العرب وقابلينها من الغرب عشان حسين انهم افضل مننا والاحساس ده مش عايز يتكسر ....والمفروض بقي اننا اصلا مش نقببل الاهانه من ايييييييي شعب اياً كان عربي ولا غربي

انا شايفه ان الرؤيه العربيه والتجمع العربي كله في سوء فهم لوضع بعض رغم ان بتجمعنا غالبا ديانه واحده ولغه واحده وتاريخ واحد لكن كل واحد فينا باصص للتاني علي انه الاحسن...وان مصلحتي باني اجي عليك...وده اللي عامل فارق عربي

انا واحده من الناس
    لدي اضطراب هل انا فخوره بكوني مصريه ولا لأ....لاني بحب بلدي جدااا ونفسي اغير فيها وبحاول اعمل ده مش مخليه الموضوع مجرد كلام ...وبحاول اعمل بشعار ابدأ بنفسك....لكن مع ذلك شايفه ان بلدي مش عامله لي كرامه فيها ولا براها فهل ما زلت لازم افخر بيها

ومش عارفه برضه هل اكون فخوره بكوني عربيه ولا لأ...وانا عارفه اننا لو هننظر للمصلحه بجد فان المصلحه العامه لكل العرب انهم يكونوا ايد واحده ومع ذلك لاقيه عدم تكاتف بينا

فخري الوحيد اني مسلمه
    وان كل اللي بيحصل ده بسبب اننا نسينا قوله تعالي" إن تنصروا الله ينصركم ويثبت اقدامكم
    " وإن ينصركم الله فلا غالب لكم

بجد احنا آن الآوان اننا نحس بالانتماء والوطنيه والحال اللي فيه مصر يتغير
    بقول سبحان الله رب ضاره نافعه....يمكن يكون ده بيحصل عشان نحس بانتمائنا اكتر ونحاول نتحرك للافضل عشان ننصر نفسنا ونصلح كياننا المصري
    أبو سـيف
    أبو سـيف

ذكر

مُساهمة من طرف أبو سـيف الجمعة 20 نوفمبر 2009, 3:04 pm

لازم نفخر بإننا مصريين

التاريخ بيقول كده .. الشخصيات العظيمه التى أنجبتها مصر بتقول كده .. طيبة الناس و شجاعتهم وقت الشده بتقول كده .. قصص الكفاح التى خاضها هذا الشعب العظيم بتقول كده ..

نفخر بإننا عرب ... لا أعتقد

بعد تأسيس مجلس التعاون الخليجى أيقنت بأن الوحده العربيه أوهام ليس لها مكان بين ما يحدث من تطورات على الساحه العربيه ..

و طبعا" لنا الفخر .. كل الفخر .. بكوننا مسلمين و الحمد لله

و لنا أخوه فى أندونيسيا و دول الأتحاد السوفييتى المفككه و أوروبا و جميع أنحاء العالم يعرفون و يقدرون قيمة الأخـــــــــوه فى الله ..

أما عن الدول اللى أسمها عربيه أو الدول الناطقه باللغه العربيه فــ

باى باى عرب

الكل يعلم كيف تعاملنا الشعوب و الحكومات العربيه و كيف تعامل رعايانا ؟؟

كفى كفى كفى
    D.G.K
    D.G.K

انثى

مُساهمة من طرف D.G.K الجمعة 20 نوفمبر 2009, 3:44 pm

طيب
    خلينا نتفق اولاً ان اختلاف الرأي لا يفسد للود قضية واختلاف الرؤيه والتفكير شئ وارد جداا...

انا بحب كوني مصرية لكن مقدرش افخر بالتاريخ وشخصيات تاريخيه إلا إذا كان في واقع حالي مشرف يفخر بيه جيلنا القادم علي انه تاريخ ..لان مش هفضل عايشه بامجاد ماضي إلا لو لسه المجد موجود دلوقتي عشان يبقي قوة لفخري...ومع ذلك انا واثقه ان فرج ربنا قريب بس لو سعينا لده...وثقتي من ان ربنا قال علي شعبنا انه خير جنود الأرض وده يكفينا شرفا...وعشان كده انا بسعي لاني يجي يوم وافخر ببلدي حتي لو دلوقتي شايفه الوضع مضطربً....وده لاني بحب مصر اوووي..وشايفه ان حبي لبدي لازم يكون فعل مش كلمه اقولها وعشان كده شايفه ان لازم اعرف وضع بلدي الحالي وازماته والسبب اللي خلاها كده عشان اكون من اللي بيحاولوا يصلحوا فيه...وإلا يبقي حبي لبلدي كلمه واكيد محدش يحب ده

ومع احترامي التااااام لاختلاف ارائنا من ناحيه كوننا عرب ونفخر بده او لأ
    انا بحاول اني انظر للموضوع مش من جوا مصر بس
    خلينا نشوف مصر من براها ...ليه الشعوب العربيه بتعمل معانا كده... افضل اننا نسال نفسنا ليه ده بيحصلنا معاهم...وليه احنا بنعمل كده برضه مع شعوب عربيه انا ذكرت مواقف لمصر مع دوله عربيه
    بغض انظر عن الجزائريين دول اصلا شعب فيه قبائل بتدبج في بعض علني فهو شعب همجي منه فيه...,عشان كده بقول مش هما اللي يوصلونا اننا نقول احنا مش نفخر اننا عرب
    انا ذكرت كام موقف عن تعامل مصرو مواقف لينا مخزله في التعامل مع العرب واولهم مع الموقف الفلسطيني واللجوء السوداني رغم اننا في فتره مش بعيده لجأ عدد من المصريين علي ليبيا ومحصلش منهم اللي احنا عملناه مع باقي الدول اللي لجأت لينا
    ويا ريت مش ننسي ان تاريخنا المجيد ساعد فيه بعض الدول العربيه...زي في فتره حرب اكتوبر ملك السعوديه امر بجمع مليارات من بنوكهم لمساعدتنا ووصلتلنا المساعده في الحال
    ....
    واحنا في فتره عبد الناصر كنا من اكتر الدول اللي ساعدت الجزائريين علي تحرير ارضهم وهما نسوا ده دلوقتي..زي ماحنا بقينا بننسي بعض الادوار العربيه معانا

المشكله اننا كشعب مش مسئولين عن اللي بتعمله حكومتنا في باقي شعوب العرب عشان نتعاقب علي ده...لكن دي نظرتنا احنا مش نظره العالم العربي لينا
    انا شايفه اننا دلوقتي ما دام الموقف العربي متهز ...نحلم في اعاده التكاتف ده مش تفتيته اكتر حتي لو في فكرنا بس مش بسهوله انا مش عربي ......وبكرر تاني الفكره دي بعيداً عن موقفنا مع الجزائر.. العرب لا يعنوا ككل الجزائر ...برضه عايزين حقنا منهم

يا جماعه هل لو حصلت مشكله بين اسكندرية والقاهره...هنقول انا مش مصري انا اسكندراني فقط ؟

ما علينا

....في حاجه مهمه يا ريت يل جماعه نهتم بنشرها
    رغم اختلافنا في حبنا للعروبه او رؤيتنا لكيانها...لكن كلنا في الاخر زعلانين جدا من اللي حصل من الجزائريين ...وبنحاول نسعي لرد حقنا
    فساعدوا في ده
    مطلوب نصف مليون رسالة للفيفا يامصريين
    ياريت كل الناس تبعت الرساله دى لكل الناس اللى على علي الايميل او الفيس بوك على قد ما
    تقدرو وياريت الناس اللى بتمتلك جروبات تبعت للكل اعضاء الجروب
    محدش يسكت
    ويضيع حق بلده
    فى ناس قالت فى الفيفا ان لو مصر فعلا اتظلمت يبقى لازم تبعتو اللى الحاجات اللى فى صالحكم لكى نقوم باعاده المباره
    وياريت محدش يستهان
    ودى الرساله
    ياجماعة ده لينك للاتحاد الدول...ى الفيفا

http://www.fifa.com/contact/form.html

ياريت
    كله يبعت للفيفا يطلب الغاء نتيجة المباراة بسبب الى حصل بعد المباراة
    ويكتب كل الى سمعه حصل بعد الماتش والى معاه لينكات لفيديوهات او لينكات
    من برامج او مكالمات استغاثة من المصريين فى السودان
    الموضوع هام جدا وممكن يجيب نتيجة ايجابية وتتلغي نتيجة المباراة وحصلت قبل كده فعلا

ودي صيغة عشان تتبعت علي طول

To the International Federation of football
    We
    urge you to Withdrawal the Algerian team from qualifying to the World
    Cup because of their Barbarism and the lack sports ethics, and
    attacking the Egyptian team and Egyptian Citizens using weapons like
    knives and machetes
    And we have full faith of your wisdom and Justice in solving problems
    Thank you so much

ودي صيغة تانية

Hey
    all of you , Fifa Signture is My game is Fair play and what algeria did
    today in the match with Egypt is not fair play First :they Stormed the
    field before the match , they destroyed the bus of Egyptian players ,
    they Threatened players and Egyptian people with death Second : they
    through fire into the field during the match Third : they stopped the
    Egyptian buses in sudan and hit egyptian people and some of them was
    killed or Permanently injured so , it was no a fair game and what all
    we need is to rescue us and rescue what Fifa What are trying to be
    applied in the spirit of sports Egypt Presented to the world The Best
    Youth World Cup so you must protect her right to access to the World
    Cup and re-calculating or outcome of the game in favor of Egyptour game
    is fair play
    thanks Great Fifa

الخطوات بالظبط
    هنختار
    Feedback on National Teams' Fixtures and Results

What is your name? .. اكتب اسمك فيها

Email : اكتب ايميلك

Subject : Egypt VS Algeria

وبعدين اعمل كوبى للماسيدج باى نص تختارو

هتلاقى تحتها مكتوب
    URL
    وفى مكان تحط لينك
    حط لينك الفيديو

https://www.youtube.com/watch?v=FUZwof4pIUE

وبعدين تحتها اكتب الارقام اللى موجودة على اليمين فى المكان الفاضى

و بعدين
    Submit

المصدر: ‎www.fifa.com‎
    ‎To be able to answer your query as quickly as possible, please tick the appropriate box to select the nature of your enquiry.Only messages sent in thefour official FIFA languages (English, Spanish, French, German) can be addressed at this time.‎

عدل سابقا من قبل D.G.K في الجمعة 20 نوفمبر 2009, 5:47 pm عدل 4 مرات
    D.G.K
    D.G.K

انثى

مُساهمة من طرف D.G.K الجمعة 20 نوفمبر 2009, 3:59 pm

رغم ان ميهمش المباراه تتلغي او لا لان الموضوع اكبر من كونه موضوع كوره
    لكن برضه عقاباً ليهم اتمني ده يحصل

واللي نفسي اكتر بقي انه يحصل وأامل ان بعد اللي حصل من الجزائريين يتنفذ

ان يتم منع الجمهور الجزائري من حضور اي مباريات دوليه او عالميه
    وده لانه جمهور همجي وما حدث اكبر دليل علي كده
    فراشة الإحساس
    فراشة الإحساس
    مـشــرف منتدى الأدب و الـفــنـون
    مـشــرف منتدى الأدب و الـفــنـون

شـعــــــــار : رحم الله الســادات 386110

لقب من إدارة المنتدى : من قدامى المشرفين المميزين
    انثى
    نـقـــاط : 6919
    العمــل : معلمة لغة عربية
    المزاج : عال العال
    تعاليق : ليس كل ما يتمناه المرء يدركه

مُساهمة من طرف فراشة الإحساس الجمعة 20 نوفمبر 2009, 5:02 pm

أنا مش عارفه لغاية امتي حنفضل نقول احنا الكبار ولازم نستحمل

نستحمل ايه والا ايه ونستحمل مين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نستحمل اللي بيحبنا وبيقدرنا

مش اللي بيضربنا ويهزأنا

أنا بجد باستغرب من اللي بيقول احنا الكبار واحنا واحنا

بحس انه مش مصري

وماعندوش كرامه

يعني ازاي نتهان ونقول كده
    الزمن ده زمن القوة لو مش حنعرف نعمل لنفسنا كرامه ماحدش حيعملهالنا
    ولو رخصنا نفسنا ماحدش حيغلينا

انا مستغربه ازاي لغاية دلوقتي مافيش رد فعل للموضوع ده

طيب انا اخيرا باطرح سؤال وياريت تردوا عليا

أفرضوا اننا اتقابلنا معاهم في كأس الأمم حنعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    D.G.K
    D.G.K

انثى

مُساهمة من طرف D.G.K الجمعة 20 نوفمبر 2009, 5:22 pm

فراشه الاحساس
    بصي اصلا احنا لو كبار فلازم نكون كبار باحترام الغير لينا
    واللي حصل ده معناخ اننا صغيرين اوي عشان كده مينفعش يتسكت عليه ..عشان وقتها مش هنبقي كبار...هنبقي ضعفاء لما يحصل فينا كل ده ومفيش رد اعتبار

وعندك حق احنا نحترم اللي يحبنا ويقدرنا مش اللي يهزأنا

رداً علي سؤالك
    أفرضوا اننا اتقابلنا معاهم في كأس الأمم حنعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

والله احنا خلاص كده في فجوه كبيره بينا فاعتقد هتبق مجزرة...لكن عارف اتمني ايه اللي يحصل بقي

زي ما تمنيت بعد ما عرفت قبل المباراة ان في الجزائر محتجزين العمال المصريين اللي عندهم لبعد المباراة والله اعلم كانوا هيعملوا فيهم ايه..كنت اتمني وقتها ان يدخل اللاعبين المصريين في ساحه الملعب ويعلنوا تنحيهم عن المباراة ويقولولهم اتفضلوا الكأس اللي انتوا عايزنا هنا نلعب ونكسب عشان ناخده وتكون في المقابل في ارواح مصرية مقيده في ارضكم عشانه

واتمني ان لو اتفابلنا في كاس الامم او اي مباراة اخري ان اللي يحصل
    ان منتخبنا المصري يطلع محترم

ويعلن تنحيه عن انه اصلا يلاعب فرقه زي الجزائر...مش عارفين يعني ايه لعب ويعني ايه روح رياضيه ويعني ايه احترام
    واتمني الموقف ده يصدر من دلوقتي وهو اعلان منتخبنا مقاطعته للعب في اي مباراه مع المنتخب الجزائري
    المفتش كرمبو
    المفتش كرمبو

شـعــــــــار : رحم الله الســادات Fp_09110

ذكر
    نـقـــاط : 7556
    العمــل : طالب علم

مُساهمة من طرف المفتش كرمبو الإثنين 30 نوفمبر 2009, 8:00 pm

موضوع جيد